Let op van 23-12 tot en met 3-1-2025 leveren we geen producten uit. Bestellen kan wel!
Korting mogelijk!!
Gratis transport vanaf €950,-
Trots op onze kiyoh score, een welverdiende 8,8 op basis van 2158 beoordelingen
Menu
Korting mogelijk!!
Gratis transport vanaf €950,-
Trots op onze kiyoh score, een welverdiende {score} op basis van {aantal_beoordelingen} beoordelingen
Scroll voor meer
Om dubbele verzendkosten te voorkomen adviseren wij u om alle artikelen van hetzelfde merk te kiezen!
17 sec

Leverancier Carpgarant heeft een minimum bestelbedrag van €300,- Exclusief transportkosten.

17 sec

Leverancier Diephaus heeft een minimum bestelbedrag van €300,- Exclusief transportkosten.

17 sec

Tip

17 sec

Leverancier Kijlstra heeft een minimum bestelbedrag van €300,- Exclusief transportkosten.

17 sec

Pas je winkelwagen aan en klik op Vraag nieuwe offerte aan

Dan maken wij een nieuwe offerte voor je.

17 sec

Je offerte is succesvol bewaard, wij zullen je over {dagen} dagen weer een herinnering sturen! Let op: het kan zijn dat producten in de tussentijd uitverkocht raken en mogelijk niet meer leverbaar zijn.

17 sec

Voeg producten toe in je winkelwagen, producten met dezelfde leverancier als op de originele order krijgen gratis verzending.

17 sec

Het is niet meer mogelijk om een nabestelling te plaatsen voor deze order. Neem contact met ons op via info@123sierbestrating.nl

17 sec

Je offerte is al verwerkt en het is daarom niet meer mogelijk om deze aan te passen. Het is mogelijk om eventueel later een nabestelling te plaatsen.

17 sec

Je offerte is al verwerkt en het is daarom niet meer mogelijk om deze te betalen. Het is mogelijk om eventueel later een nabestelling te plaatsen.

17 sec
KLANTENSERVICE
Hoe kunnen we je helpen?
Vind je vraag in deze categorieën
Bestellen
Betalen
Levering
Openingstijden
Meest gestelde vragen
Niks gevonden. Probeer een andere zoekterm.
Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

Bestellen bij 123 Sierbestrating is eenvoudig. Bestel op onze site 123sierbestrating.nl Hier vindt je alle benodigde informatie omtrent bestellen, betalen en leveren. Je bent ook van harte welkom in onze showroom, dit kan op afspraak.

Hoe weet ik zeker of mijn bestelling goed is doorgekomen?

Je krijgt nadat je je bestelling bij ons hebt geplaatst een e-mail  met daarin de bevestiging van je bestelling. 

Hoe kan ik betalen bij 123Sierbestrating?

Je betaalt online direct na bestelling. Je betaalt met i-DEAL of creditcard (wordt direct verwerkt) of met een bankoverschrijving (verwerking duurt 2-3 werkdagen). Ook kun je contant bij ons in de showroom betalen.

Hoe lang duurt het tot mijn betaling is verwerkt?

Betalingen via I-deal en Creditcard zien wij direct binnen komen. Betaalt je via een bankoverschrijving dan kan dit 1-3 werkdagen in beslag nemen. Wanneer de betaling binnen is, wordt de bestelling doorgestuurd naar de leverancier en wordt deze levering ingepland.

Wat is de levertijd van mijn bestelling?

123Sierbestrating bezorgt van maandag tot en met vrijdag. Wij raden je aan om de bestelling 2 dagen eerder te laten leveren voordat de werkzaamheden beginnen. De levertijd van uw bestelling is doorgaans 5-7 werkdagen. Dit verschilt per leverancier.
Momenteel is de levertijd rond de 10 werkdagen.

Hoe weet ik wanneer ik mijn bestelling ontvang?

Als je producten bestelt van het merk Excluton dan ontvang je een Track en Tracé via de mail waarmee je  op de hoogte wordt gehouden wat betreft leverdatum en tijd. Voor de overige leveranciers geldt dat je 1 dag voor levering een e-mail ontvangt met daarin de leverdatum van je bestelling.

Wat is de levertijd van mijn Excluton bestelling?

123Sierbestrating levert rechtstreeks vanuit de fabriek Excluton te Druten binnen 7 tot 10 werkdagen. Zodra de betaling binnen is, verwerken wij de order en gaan de 7-10 werkdagen in. Je krijgt van Excluton een Track en Tracé via de mail waarmee je op de hoogte wordt gehouden wat betreft leverdatum en tijd

Wat is de levertijd van mijn Kijlstra bestelling

123Sierbestrating levert rechtstreeks vanuit de fabriek Kijlstra, te Veendam of Drachten, binnen 5 werkdagen. Zodra de betaling binnen is verwerken wij de order en gaan de 5 werkdagen in.

Wat is de levertijd van mijn Michel Oprey bestelling?

123Sierbestrating levert rechtstreeks vanuit de fabriek Michel Oprey te Echt, binnen 5 werkdagen. Zodra de betaling binnen is verwerken wij de order en gaan de 5 werkdagen in.

Wat betaal ik aan transportkosten?

Je betaalt verzendkosten per merk, afhankelijk van de fabrikant.

De verzendkosten worden automatisch opgeteld in de winkelwagen.
Wij raden je dan ook aan om bij één leverancier te bestellen om zo beperkte of geen verzendkosten te hoeven betalen.
De Waddeneilanden zijn hiervan uitgesloten hiervoor gelden aparte tarieven.

Bij een bestelbedrag boven de 950 euro betaal je geen transportkosten. Bij een bestelbedrag onder de 950 euro betaal je 85,- euro aan transportkosten. Let op de transportkosten verschillen per leverancier.

Meer info: https://www.123sierbestrating.nl/transport/

Kan ik een precieze lever-dag krijgen?

Helaas is het bij 123Sierbestrating niet mogelijk om een precieze lever-dag af te spreken. Je kunt echter wel een voorkeursweek via de kalender opgeven en/of een uiterlijke datum aangeven in het vakje bestelnotities tijdens het bestelproces. De transportafdeling van de fabriek zal zijn uiterste best doen om op de gevraagde leverdatum te leveren. Wij raden altijd aan om de bestelling 2 dagen eerder te laten leveren als dat de werkzaamheden beginnen. Mocht een bestelling niet op voorraad zijn dan ontvang je hierover een e-mail

123Sierbestrating streeft er naar om altijd binnen deze leverperiode te leveren. Echter deze leverperiode geldt als indicatie, u kunt hieraan geen rechten ontlenen.

Ik heb maar een deel van mijn bestelling ontvangen, wat nu?

Neem dan contact op met 123Sierbestrating

Moet er iemand thuis zijn op de dag van levering?

Nee, je hoeft niet thuis te zijn wanneer de bestelling geleverd wordt. Geef dan wel duidelijk aan middels het papier met de pijl, waar je de levering geplaatst wil hebben. Dan kan de chauffeur daar zoveel mogelijk rekening mee houden.

Kan mijn bezorgadres anders zijn dan mijn factuuradres?

Ja dit kan je aangeven tijdens het bestellen bij het invullen van het factuuradres. Je kunt naast het factuuradres ook een apart afleveradres invullen.

Een product is niet meer op voorraad! Wat nu?

Dit is helaas niet altijd te voorkomen. 123Sierbestrating heeft hier geen invloed op. Wij zullen er dan alles met je aan doen om een volwaardig alternatief te vinden Indien je een duurder product uitkiest zal het verschil in rekening worden gebracht.

Wat zijn de showroom openingstijden?

Onze showroom is geopend op: Ma, Di, wo, Do en Vr van 09:30-16:00 uur.                                                                                                                            Zaterdag van 10:00-15:00 uur.                                                                                                                                                                                                                     

Wat zijn de openingstijden van het kantoor van 123 Sierbestrating?

Het kantoor van 123 Sierbestrating is telefonisch bereikbaar op: Ma, Di, wo, Do en Vr van 09:30-16:00 uur. zaterdag en zondag is het kantoor gesloten.

Veelgestelde vragen

Om jou zo goed mogelijk te helpen hebben wij de vragen die wij vaak ontvangen voor jou verzameld en hier antwoord op gegeven. Deze hebben wij opgedeeld in thema’s. Onderstaand kun je per thema selecteren en vervolgens de betreffende vragen inzien. Mocht jou vraag er niet tussen staan? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen dan staan wij jou telefonisch of per e-mail te woord!

Niet gevonden wat je zocht?

Raadpleeg dan onze contactmogelijkheden dan staan wij jou graag te woord.

Helaas zijn er geen resultaten gevonden voor deze zoekopdracht. Hulp nodig? Neem contact met ons op!
Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

Bestellen bij 123 Sierbestrating is eenvoudig. Bestel op onze site 123sierbestrating.nl Hier vindt je alle benodigde informatie omtrent bestellen, betalen en leveren. Je bent ook van harte welkom in onze showroom, dit kan op afspraak.

Kan ik de bestelling die ik al geplaatst heb nog wijzigen?

Ja dat is mogelijk mits de bestelling nog niet is ingedeeld bij de afdeling transport. Wij zullen voordat de wijziging plaatsvindt dan ook eerst contact op moeten nemen met onze leverancier. Wilt je jou bestelling wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Kan ik op een ander afleveradres laten bezorgen?

Het is mogelijk om je bestelling op een ander afleveradres te laten bezorgen. Dit kan je aangeven tijdens het bestelproces.

Kan ik mijn product ergens bekijken alvorens ik een bestelling plaats?

Jazeker, je kunt onze showroom bezoeken om de producten te bekijken voordat je gaat bestellen. Onze showroom is in Abcoude op de Lange coupure 3A 1391kn

Kan ik ook afhalen

Bij 123sierbestrating is het niet mogelijk om af te halen.
Wij leveren alles rechtstreeks van de fabriek naar de consument.
Hierdoor kunnen we de prijzen laag houden omdat we zelf geen voorraad houden.

Bestel ik per m2?

De besteleenheid verschilt per product, dit kan per stuk zijn of per m2 zijn. Onze rekenmodule rondt de aantallen automatisch naar boven af op de door de fabrikant aangegeven besteleenheden.

Is er een minimale /maximale bestelwaarde?

Let op: bestellingen onder 200 euro kunnen wij helaas niet in behandeling nemen. Je ontvangt dan automatisch een e-mail en een creditnota indien je al betaald hebt.

Kan ik een proefmonster opgestuurd krijgen?

Helaas kunnen wij geen proefmonsters opsturen. Je kunt alle producten bij ons bezichtigen in onze showroom in Abcoude aan de Lange Coupure 3A 1391KN Tel: 0294-700240

Hoe weet ik zeker of mijn bestelling goed is doorgekomen?

Je krijgt nadat je je bestelling bij ons hebt geplaatst een e-mail  met daarin de bevestiging van je bestelling. 

Hoe kan ik betalen bij 123Sierbestrating?

Je betaalt online direct na bestelling. Je betaalt met i-DEAL of creditcard (wordt direct verwerkt) of met een bankoverschrijving (verwerking duurt 2-3 werkdagen). Ook kun je contant bij ons in de showroom betalen.

Hoe lang duurt het tot mijn betaling is verwerkt?

Betalingen via I-deal en Creditcard zien wij direct binnen komen. Betaalt je via een bankoverschrijving dan kan dit 1-3 werkdagen in beslag nemen. Wanneer de betaling binnen is, wordt de bestelling doorgestuurd naar de leverancier en wordt deze levering ingepland.

Hoe wordt de veiligheid van mijn betaling gegarandeerd?

Alle betalingen bij 123 Sierbestrating gaan via onze beveiligde betaalprovider Buckaroo.

Kan ik achteraf betalen?

123 Sierbestrating zet de bestelling pas door naar de betreffende fabrikant wanneer de betaling binnen is. Achteraf betalen is niet mogelijk bij 123 sierbestrating.nl

Betalen via Bouwdepot

Wilt u betalen via een bouwdepot dan is dit mogelijk.
U kunt een mail sturen naar info@123sierbestrating.nl met al uw gegevens en wat u wilt bestellen.
Wij maken hiervan dan een order met factuur.
Deze factuur mailen wij u terug en kunt u indienen bij het bouwdepot. Ook hier geldt: wij nemen de bestelling in behandeling wanneer de betaling voldaan is.

Kan ik in termijnen betalen?

Het is helaas niet mogelijk om in termijnen te betalen

Kan ik afrekenen bij de chauffeur op de dag van levering?

Nee, je kunt helaas niet bij de chauffeur betalen. De bestelling dient vooraf betaald te worden. Dus wanneer je de chauffeur ontmoet is financieel alles al geregeld.

Kan ik een factuur krijgen op naam van mijn bedrijf?

Ja dat is mogelijk, je kunt tijdens het bestelproces het juiste factuuradres invullen. Mocht je dit later willen aanpassen dan stuur je ons een e-mail met daarin het juiste adres, dan mailen wij je de aangepaste factuur terug.

Zijn de verkoopprijzen op de website inclusief of exclusief BTW?

De verkoopprijzen getoond op de website van 123Sierbestrating zijn inclusief BTW.

Wanneer en hoe ontvang ik mijn factuur?

Je ontvangt automatisch de factuur per e-mail nadat de betaling voltooid is.

Klopt het dat de prijzen van 123Sierbestrating lager zijn dan andere stenenhandelaren?

123Sierbestrating hanteert scherpe prijzen t.o.v. van andere websites omdat wij je rechtstreeks vanaf de bron/ fabrikant leveren.

Wat is de levertijd van mijn bestelling?

123Sierbestrating bezorgt van maandag tot en met vrijdag. Wij raden je aan om de bestelling 2 dagen eerder te laten leveren voordat de werkzaamheden beginnen. De levertijd van uw bestelling is doorgaans 5-7 werkdagen. Dit verschilt per leverancier.
Momenteel is de levertijd rond de 10 werkdagen.

Hoe weet ik wanneer ik mijn bestelling ontvang?

Als je producten bestelt van het merk Excluton dan ontvang je een Track en Tracé via de mail waarmee je  op de hoogte wordt gehouden wat betreft leverdatum en tijd. Voor de overige leveranciers geldt dat je 1 dag voor levering een e-mail ontvangt met daarin de leverdatum van je bestelling.

Wat is de levertijd van mijn Excluton bestelling?

123Sierbestrating levert rechtstreeks vanuit de fabriek Excluton te Druten binnen 7 tot 10 werkdagen. Zodra de betaling binnen is, verwerken wij de order en gaan de 7-10 werkdagen in. Je krijgt van Excluton een Track en Tracé via de mail waarmee je op de hoogte wordt gehouden wat betreft leverdatum en tijd

Wat is de levertijd van mijn Kijlstra bestelling

123Sierbestrating levert rechtstreeks vanuit de fabriek Kijlstra, te Veendam of Drachten, binnen 5 werkdagen. Zodra de betaling binnen is verwerken wij de order en gaan de 5 werkdagen in.

Wat is de levertijd van mijn Michel Oprey bestelling?

123Sierbestrating levert rechtstreeks vanuit de fabriek Michel Oprey te Echt, binnen 5 werkdagen. Zodra de betaling binnen is verwerken wij de order en gaan de 5 werkdagen in.

Wat betaal ik aan transportkosten?

Je betaalt verzendkosten per merk, afhankelijk van de fabrikant.

De verzendkosten worden automatisch opgeteld in de winkelwagen.
Wij raden je dan ook aan om bij één leverancier te bestellen om zo beperkte of geen verzendkosten te hoeven betalen.
De Waddeneilanden zijn hiervan uitgesloten hiervoor gelden aparte tarieven.

Bij een bestelbedrag boven de 950 euro betaal je geen transportkosten. Bij een bestelbedrag onder de 950 euro betaal je 85,- euro aan transportkosten. Let op de transportkosten verschillen per leverancier.

Meer info: https://www.123sierbestrating.nl/transport/

Kan ik een precieze lever-dag krijgen?

Helaas is het bij 123Sierbestrating niet mogelijk om een precieze lever-dag af te spreken. Je kunt echter wel een voorkeursweek via de kalender opgeven en/of een uiterlijke datum aangeven in het vakje bestelnotities tijdens het bestelproces. De transportafdeling van de fabriek zal zijn uiterste best doen om op de gevraagde leverdatum te leveren. Wij raden altijd aan om de bestelling 2 dagen eerder te laten leveren als dat de werkzaamheden beginnen. Mocht een bestelling niet op voorraad zijn dan ontvang je hierover een e-mail

123Sierbestrating streeft er naar om altijd binnen deze leverperiode te leveren. Echter deze leverperiode geldt als indicatie, u kunt hieraan geen rechten ontlenen.

Ik heb maar een deel van mijn bestelling ontvangen, wat nu?

Neem dan contact op met 123Sierbestrating

Moet er iemand thuis zijn op de dag van levering?

Nee, je hoeft niet thuis te zijn wanneer de bestelling geleverd wordt. Geef dan wel duidelijk aan middels het papier met de pijl, waar je de levering geplaatst wil hebben. Dan kan de chauffeur daar zoveel mogelijk rekening mee houden.

Wordt mijn bestelling op pallets geleverd?

Niet alle producten worden standaard op pallets geleverd. Dit kan je terugvinden bij de specificaties van het product.

Kan mijn bezorgadres anders zijn dan mijn factuuradres?

Ja dit kan je aangeven tijdens het bestellen bij het invullen van het factuuradres. Je kunt naast het factuuradres ook een apart afleveradres invullen.

In welke landen wordt er bezorgd?

Wij bezorgen uitsluitend in Nederland. Let op: Voor de Waddeneilanden gelden aparte tarieven. Informeer hiernaar.

Kan ik mijn adres achteraf nog wijzigen?

Ja dat is mogelijk, neem hierover contact op met 123 sierbestrating of stuur een e-mail.

Een product is niet meer op voorraad! Wat nu?

Dit is helaas niet altijd te voorkomen. 123Sierbestrating heeft hier geen invloed op. Wij zullen er dan alles met je aan doen om een volwaardig alternatief te vinden Indien je een duurder product uitkiest zal het verschil in rekening worden gebracht.

Ik heb te weinig besteld bij 123 Sierbestrating, wat nu?

Mocht je na levering constateren dat je te weinig hebt besteld, dan kan je een nieuwe bestelling plaatsen en deze afhalen mits mogelijk (afhaal in overleg bij de fabriek) of thuis laten bezorgen. Wij zijn dan helaas wel genoodzaakt om transportkosten in rekening te brengen. Twijfel je aan de benodigde hoeveelheid meters tegels die u nodig heeft, neem dan contact met ons op voor advies.

Let op: bij een nabestelling kan er kleurverschil voorkomen.

Ik wil een product nabestellen, maar deze is helaas niet meer leverbaar. Wat nu?

Dit is helaas niet te voorkomen. De collectie wisselt bij de fabrikanten. 123Sierbestrating heeft hier geen invloed op. Dus het kan voorkomen dat het product dat je nodig heeft helaas niet meer verkrijgbaar is. Je kunt op onze site zoeken naar een volwaardig alternatief.

Ik heb een paar kapotte tegels wat nu?

Wij raden aan om bij een bestelling 5% extra bestrating te bestellen. Dit voor snijverlies of eventueel ontstane breuk. Het is helaas dus niet mogelijk om 1, 2 of 3 losse tegels na te leveren. Dit moet u van te voren incalculeren. Het is nu eenmaal een betonproduct. Het is echter wel soms mogelijk om een beperkt aantal tegels rechtstreeks bij de fabrikant op te halen. Dit kunt u via ins regelen.

Kan ik mijn bestelling annuleren?

Je kunt een product retour sturen. Binnen een bedenktijd van 14 dagen moet je de retour melden bij de webwinkel van 123Sierbestrating. Dit is echter alleen mogelijk mits de producten nog onaangebroken in de verpakking staan. Wanneer je een bestelling annuleert bij 123Sierbestrating zullen wij zodra wij je retour hebben verwerkt het door jou reeds betaalde bedrag binnen 3 werkdagen aan je terugstorten minus eenmalig 7,50 transactie en administratiekosten.

Zijn er kosten verbonden aan een annulering?

De verzendkosten bij een retourzending zijn voor rekening van de klant. Uiteraard niet als het product gebreken vertoont zoals schade of breuk. Neem eerst contact met ons op hierover. Bij retour van uw product ontvangt je mits de producten nog onaangebroken in de verpakking zitten 75% van het aankoop bedrag terug. Kijk voor meer info ook bij <ahref=”https://www.123sierbestrating.nl/herroepingsrecht/”>Herroepingsrecht

Ik heb teveel vierkante meters besteld, kan ik dit retourneren?

Ja dit is mogelijk mits de producten in een onaangebroken originele verpakking zitten met een minimale order waarde van 250 euro. Je krijgt 75% van het aankoop bedrag terug.

Aangebroken verpakkingen nemen we niet retour. Wij vragen wel om max 4 foto’s toe te voegen van de stenen in originele verpakking.

De kosten voor retourneren zijn vaak hoger als de bezorgkosten omdat hiervoor een aparte vrachtwagen moet rijden.

Vul het formulier op deze pagina in.

Ontvang ik een bevestiging van ontvangst van mijn retourzending?

Zodra de retourzending verwerkt is ontvangt je van ons een e-mail ter bevestiging.

Hoe snel word ik terugbetaald na een retourzending?

Zodra we uw retourzending hebben verwerkt, wordt het door u reeds betaalde bedrag binnen 3 werkdagen op uw bankrekening teruggestort minus eenmalig 7,50 transactie en administratiekosten.

Kan ik mijn aankoop inruilen?

Ja dit is mogelijk, binnen de bedenktijd van 14 dagen. Mits alle materialen nog in de originele verpakking zitten. De verzendkosten bij ruilen zijn voor rekening van de klant.

Wat zijn de openingstijden van het kantoor van 123 Sierbestrating?

Het kantoor van 123 Sierbestrating is telefonisch bereikbaar op: Ma, Di, wo, Do en Vr van 09:30-16:00 uur. zaterdag en zondag is het kantoor gesloten.

Wat zijn de showroom openingstijden?

Onze showroom is geopend op: Ma, Di, wo, Do en Vr van 09:30-16:00 uur.                                                                                                                            Zaterdag van 10:00-15:00 uur.                                                                                                                                                                                                                     

Een probleem wat nu?

123Sierbestrating vindt een goede service aan u als klant erg belangrijk. Helaas kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over een van onze producten of diensten. Vul het klachtenformulier in.
Alleen een volledig ingevuld klachtenformulier wordt in behandeling genomen. Klachten worden niet telefonisch in behandeling genomen.

Bestrating invegen

Veeg nooit bestrating in met straatzand of brekerzand.

Laat nooit inveegzand of zwarte potgrond op bestrating liggen.
Zodra er vocht op komt (regen, dauw) zuigt de bestrating dit vocht op, inclusief stof uit het zand of organische stoffen uit de grond.Dit vuil zet zich vast in de bovenste millimeters van het oppervlak.

De vlekken zijn niet of nauwelijks te verwijderen.

Wel doen: na het in vegen het overtollige zand verzamelen in een emmer. Nooit laten liggen op de bestrating. Niet weggooien, want een voeg is nooit in een keer vol.

Wat is kalkuitbloei op betonproducten en bestrating?

Aan het oppervlak van beton of metselwerk is soms een witte uitslag zichtbaar, die kalkuitslag of kalkuitbloei wordt genoemd. Aan uitbloei kunt u eigenlijk niets doen. Er zijn wel producten die de kalkuitbloei iets kunnen verminderen. Beton wordt gemaakt van de natuurlijke producten zand, grind, cement en water. Door de samenvoeging van cement en water wordt er calciumhydroxide ofwel zogenoemde ‘vrije kalk’ gevormd. De kalkafzetting gaat vervolgens een reactie aan met kooldioxide (CO2) in de lucht, waardoor calciumcarbonaat ontstaat. Deze witte uitslag op betonproducten noemen we kalkuitbloei.

Kalk is de enige stof in beton die niet gebonden is door de andere grondstoffen. Eenmaal buiten opgeslagen of in gebruik genomen, kan er dus een vervolgreactie tussen de naar buiten tredende vrije kalk en CO2 ontstaan, de zogenoemde ‘secundaire uitslag’. Met als mogelijk gevolg: witte uitslag op het betonoppervlak.

Witte uitslag op een betonproduct is dan hoe dan ook geen reden tot afkeur of reclamatie van een door Kijlstra geleverd product.

Wat is groene aanslag?

Groene aanslag ontstaat door vocht wat in de tegels trekt en weer droog wordt. Dit herhaalt zich voortdurend door de hoeveelheid neerslag in de herfst/winter periode. De mossen en grassen vermengen zich met de nattigheid en treden als groene aanslag aan het oppervlak van de betontegels c.q. stenen. Het is iets van buitenaf en heeft niets met de samenstelling bestrating te maken. Indien het een groene omgeving is zal het erger zijn dan in stedelijke gebieden. Maar ook ondergrond en windrichting kunnen het bevorderen of juist minder doen ontstaan. Voor het onderhoud van de tuin/terras kunt u een mos / algen verwijderaar gebruiken echter in de winter heeft dit weinig zin. Het reinigen met hogedrukspuit wordt ten sterkste afgeraden omdat u hiermee de structuur van de tegel aantast en dit de levensduur zeker niet zal bevorderen.

Wat zijn looizuurvlekken?

Helaas kunnen verdwaalde blaadjes of aangeharkte hoopjes met blad u veel ergernis bezorgen. Indien ze een tijdje op uw bestrating hebben gelegen kunnen ze bruine plekken achterlaten. Zogenaamde looizuurvlekken. Jammer genoeg zijn deze vlekken moeilijk te verwijderen Gebruik geen agressieve huismiddeltjes om de vlekken te lijf te gaan. Ook het gebruik van een hogedrukreiniger raden wij ten sterkste af. Hiermee tast u de structuur van de tegel aan wat de levensduur van de tegel niet zal bevorderen. Wat u wel kunt doen is de bladeren regelmatig van uw terras te vegen op deze manier voorkomt u dat de zuren uit de bladeren in uw tegels kunnen trekken. Bestaande vlekken zullen met regelmatig onderhoud en verschillende weersinvloeden langzaam verdwijnen

Aanslag op trommelstenen

Als stenen getrommeld worden komt daar veel stof bij vrij. Indien hier vocht bij komt (zoals regen) tijdens het trommelen,  koekt de stof vast aan de trommel en aan de stenen die daarna getrommeld worden. Er zit dan eerst een wat dikkere stoflaag op de stenen, waardoor de kleur van de stenen niet goed zichtbaar zal zijn. Echter hier is niets aan te doen maar door gebruik van de stenen zal dit gaan verdwijnen, en is niets aan te doen. Dit is inherent aan een trommelsteen en niets ernstigs.

Wat zijn roestvlekjes in tegels.

Beton wordt gemaakt van de natuurlijke producten zand, grind, cement en water. Zand en grind
wordt gewonnen uit zand- en grindputten en bestanddelen van cement komen uit mergelgroeves.
Kortom een aanzienlijk aandeel wordt gewonnen uit de bodem.
Deze bodem bevat echter meer dan enkel zand, grind en mergel. Bepaalde lagen in de ondergrond
bevatten gehaltes ijzer. Dit zijn de roestbruine vlekken die men, ook vaak dicht bij de oppervlakte, in
bijvoorbeeld een zandlaag kan tegenkomen.
Wanneer deze vlekken uitgroeien tot grotere, verharde ijzer(hydr)oxideconcreties, dan spreekt men
van (ijzer)oer. IJzer-oer is ontstaan doordat geringe hoeveelheden ijzer in de hogere (zand)gronden
als gevolg van verbindingen met humuszuren bewegelijk werden en met inzijgend water afgevoerd
werden naar lagere delen, waar ze via kwel weer naar boven kwamen en neersloegen of door de
stroompjes werden afgevoerd.
Het ontstaan van oer komt vooral tussen de vele dekzandruggen in de beekdalgronden van NoordOost-Nederland voor. Een aanzienlijk gedeelte van de benodigde grondstoffen wordt in deze
gebieden gewonnen.

 

Ondanks strikte kwaliteitsnormen en -controles kan het voorkomen dat er oer meekomt met de
grondstoffen in de betonmengsels en daarmee in het eindproduct. De boosdoener is meestal een
verontreiniging met ijzerverbindingen. Bij de keuring van het toeslagmateriaal volgens de normen
voldoet het materiaal echter aan alle gestelde eisen. Kennelijk hebben we hier te maken met een
vorm van verontreiniging die weliswaar zich later uit, maar die met de keuring volgens de bestaande
normen niet wordt aangetoond.

 

Oerplekken kunnen in verschillende producten voorkomen, maar gezien de kleine percentages
waarin dit voorkomt valt dit amper op, zeker in kleurechte betonstraatstenen etc. In grijze producten
zie je het vaak wat meer. Vanwege de grote hoeveelheden beton in de productie van bijvoorbeeld
rioolbuizen valt het in deze grote producten ook meer op.
Het verschijnsel ‘oerplekken’ is dus niet te voorkomen, maar heeft daarentegen geen invloed op de
kwaliteit van betonproducten.